Pasztellkréta rajzok!
Ebből a cikkből megtudhatod az egyes pasztellkréták legfőbb tulajdonságait és azt is, hogy melyik mire jó. A „melyik a legjobb pasztellkréta” kérdésre nincs helyes válasz! A pasztellkrétákat nem lehet objektíven összehasonlítani: ahány kréta, annyi funkció. Mást ajánlunk vázlatokhoz, mást a végső rétegekhez, mást akkor, ha durvább hatásra vágysz, és mást akkor, ha művészi, festmény-szerű képeket akarsz készíteni.
A látásmódot szükséges elsajátítanod. Ebben hatalmas segítség lehet egy jobb agyféltekés rajztanfolyam (akár, online is elérhető).
Mi is az a pasztellkréta?
A pasztellkréta technika gyakorlatilag egy átmenet a rajzolás és a festészet között. A pasztellkréta használata segít, hogy pontosan, könnyen lehessen festményhatású képeket készíteni. Sok kérdést szoktunk kapni, azzal kapcsolatban, hogy potré képet lehet-e készíteni, ezzel a technikával? A válasz egyértelműen IGEN!
A technikai részletek rajongóinak eláruljuk, hogy a festékszemcsék a papíron kötőanyag nélkül, kizárólag a felület bolyhossága, érdessége révén tapadnak meg. Eszköze és egyben anyaga a minimális kötőanyaggal kis rudakká préselt festékpor, amellyel krétához vagy rajzszénhez hasonló módon kell bánni. Hatása nagyban függ a felhasznált papír milyenségétől. A pasztellkréta nagy előnye, hogy nem csak rajzolni lehet vele. A pasztell rajz elmosható, szétdörzsölherő, színei keverhetők, ronggyal át lehet simítani, hogy egyedibbé, izgalmasabbá tehesd!
Pasztelltanfolyamunkon a puha porpasztell technika elsajátításával foglalkozunk elsősorban, de ezen kívül még számtalan más típusa is ismert: mindegyik másra jó!
A pasztellkréták fajtái
3 különböző típusával készíthetőek pasztell rajzok:
1. Olajpasztell
2. Porpasztell
3. Pasztell ceruza
Olajpasztell:
Gyerekkorunkból a zsírkrétára emlékeztet a legjobban! Nem túl sokoldalú, inkább vázlatokhoz javasoljuk. Az olajpasztell használata segít, ha dekoratív képet szeretnél alkotni.
Az olajpasztell technika kiváló választás, ha a néző nem mehet 5 méternél közelebb a kiállított műtárgyhoz: az olajpasztell képek távolról is jól látszódnak!
Előnyei:
- Erőteljes és fényes színei szinte minden felületre könnyen felvihetőek
- Olajpasztell kréta használata egyszerű, gyors rajzokat nagyon könnyű vele elkészíteni
- Szép, élénk színeket kapsz, és messziről nézve is feltűnő műalkotást
- Remek olajpasztell rajzok készíthetőek vele
Hátrányai:
- A színek nem igazán keverhetőek szárazon
- Kevés réteget tudsz egymásra vinni
- Igazán valósághű képek elkészítésére nem alkalmas
- A rétegek keveredés helyett inkább egymásra kenődnek, így kicsit foltos lesz az összhatás.
Amire figyelni kell:
Van itt is keményebb (Rembrandt) és puhább (Sennelier) változat, értelemszerűen a puhábbal jobban lehet színt keverni.
Így néznek ki a rétegek egymás után olajpasztell kréta esetén.
Milyen márkák közül tudsz választani?
Persze az olajpasztellnek is megvan a maga csúcskategóriája. A pasztell kréta ára nagyban függ a minőségétől. Ebben is a Sennelier kréta viszi a prímet, amiből egy 36 db-os olaj pasztell készlet 50.000 ft-ba kerül.
Ha már használtad a pasztell technikát, akkor biztosan tudod, hogy 36 szín édes kevés. Minimum 48 db-os készlet szükséges és, akkor is bőven fogsz olyan színnel találkozni, amit nem tartalmaz a készlet.
A Senneliernek egy jó alternatívája lehet a Rembrandt, nagyon sok színben kapható és már jól lehet vele rétegezve festeni. Jó még a Panda is. Amit semmiképp ne vegyél meg az a Louvre és a Toison d'or. Katasztrófa mindkettő, nem színezi hanem csak karcolja a papírt.
Porpasztell vagy más néven száraz pasztell:
Ahogy már írtuk, mi is ezt részesítjük előnyben a tanfolyam során, mert nagyon sokoldalú, könnyen használható a porpasztell kréta típus. Remekül keverhetőek a színek, és a rajzos képtől egészen a fotószerű festményig számtalan műalkotáshoz felhasználható. Hátránya: nincs:o) csak meg kell tanulni vele bánni!
Nézd meg ezeket a lenyűgöző porpasztell rajzokat
Porpasztellen belül is még másik három típust különböztetünk meg:
Kemény porpasztell:
Jobb, ha előrajzoláshoz, első réteghez használod . Ami Magyarországon kapható az a Gioconda, Derwent és a Conté, de nekünk a Nupastel jött be, amit itthon sajnos nem lehet kapni.
Félkemény:
A félkemény pasztell jó választás, ha univerzálisabb dolgokat szeretnél. Elérhetsz vele festmény-szerű hatást is, ugyanakkor kicsit keményebb lévén jobban megmaradnak a vonalak. Ez sokat segít az aprólékosabb részletek kidolgozásánál.
Rajzosan is festőiesen is használhatod! Még nem tudsz vele olyan igazán festményszerű képeket készíteni, ha csak ezt használod, mint a puha pasztellel. Nekünk legjobban a Rembrandt márka tetszik, főleg mióta az igazán sötét színek is piacra kerültek. Remekül alá lehet vele dolgozni a puha pasztellnek. Mostanában a képeink úgy készülnek, hogy 70% Rembrandt kréta és a többi puha pasztell, Pannon vagy Sennelier, a végső simításokra.
Ha megnézed ezeket a kizárólag félkemény pasztellkrétával készült képeket, akkor magad is láthatod, hogy sokkal karcosabbak. Jobban látszik rajzon a pasztellkréta nyom, mint a puha pasztellel készült képeken.
Egyszerűen nem olyan festményszerű! Aki viszont kedveli a rajzos stílust, annak ez kiváló termék, mert:
Részletgazdagabb:
Az ablakos képünkön a téglás részeknél látod legjobban a különbséget! A félkemény pasztellel készült rajz sokkal részletgazdagabb, mint a puha pasztelles verzió.
Csúcsfények sokkal élesebbek:
A következő, amit lehet látni, hogy a csúcsfények, azaz az ablaktáblán a világos foltok, sokkal élesebbek, elkülönültebbek, mint az előző képen. Ez amiatt van, hogy ezt a krétát sokkal erősebben kell nyomni a végén, emiatt élesebbek maradnak az élei a formának.
(Persze erre is van technika, hogyan lehet „elkenni”, itt direkt meghagytam élesnek.)
Megmaradnak a vonalak:
A harmadik, amit érdemes megfigyelni, hogy itt megmaradnak a vonalak, ha a krétának inkább az élével rajzolsz, mint az oldalával. Ez már a stílus kérdése, hogy Neked mi áll jobban kézre, melyik tetszik jobban. Ez is egy remek lehetőség a pasztellezésben: eldöntheted, hogy milyen lesz a Te kezed nyoma!
Amire figyelni kell:
A rétegek egymásra halmozásával egyre keményebben kell nyomni a krétát hogy fogjon. Ha már nagyon „kenődik”, akkor érdemes ecsettel leporolni és újrakezdeni.
Így néznek ki a rétegek egymás után félkemény porpasztell krétával!
Puha pasztellkréta:
Ezzel lehet a legfestőibb képeket készíteni. Ha nagyon finoman kidolgozod és sok réteget felraksz, akkor vetekszik az olajfestmények nívójával. Önmagában is alkalmas egy teljes kép megfestésére, nem feltétlenül szükséges aláfesteni keményebb pasztellel.
A legjobb ár/érték arányú termék a Pannon Pasztell. Közel 200 szín áll a rendelkezésdre. Mi zömmel ezt használjuk élő tanfolyamunkon és online pasztell tananyagainkban.
Amire vigyázni kell:
A finom por nagyon hamar „eltömíti” a papírt, ezért rajzolás közben óvatosan kell feltenni a rétegeket.
Így néznek ki a rétegek egymás után puha porpasztell krétával!
A csúcskategóriás termék itt is a Sennelier és a Schmincke, amik olyan puhák, hogy elég csak közelíteni a papírhoz, máris nyomot hagynak. Ez a nyom az árukon is meglátszik, nem ezek a legolcsóbb termékek a piacon.
Sok helyen olvassuk,de nem értünk vele egyet, hogy a Sennelier nem való kezdők kezébe. Pont, hogy a papír érdességéből kifolyólag több réteget elbír. Többször lehet javítani rajta és sokkal ragyogóbb ugyanannak a krétának a színe Sennelier papíron, mint hagyományos papíron. Hamarabb lesz sikerélményed, ha ezen dolgozol!
(Sennelier márkájú ún. dörzspapírt szoktunk adni élő tanfolyamokon és használjuk az online kurzusban is. )
Nézd meg ezeket a lenyűgöző puha porpasztell kréta rajzokat!
Mindenkinek ajánlom, hogy ha teheti, szerezzen be egy pár Sennelier vagy Schmincke pasztellkrétát, mert elképesztő rajzokat lehet vele készíteni.
Amire figyelni kell:
Nagyon puha! Ha kicsit keményebben teszed le az asztalra, már törik. Óvatosan kell vele dolgozni.
Így néznek ki a rétegek egymás után extra puha porpasztell krétával!
Pasztell ceruza:
Puhasága valahol a kemény és a félkemény pasztellkréta között van. Kialakításából adódóan főleg vékony vonalakhoz, apró részletekhez használható jó. (Kedvenceink: Derwent, Cretacolor, Bruynzeel). A pasztell ceruza használata segít házi kedvenceink lerajzolásában, azaz állat portrék készítésében.
Élethű pasztell ceruza rajz
Akkor most melyik pasztellkrétát válasszam?
Nézzük a konklúziót:
- Gyors rajzok, élénk színek, bármilyen felületre: olajpasztell kréta
- „rajzos” stílus, látható vonalak, jó variálhatóság: félkemény pasztell
- Sokoldalú lehetőség, finom színkeverések: puha pasztell
Most pedig lássuk ugyanazt a rajzot 4 féle pasztellkrétával!
De a legjobb, ha több típusú pasztellkrétából is bevásárolsz, és az alábbi sorrendben használod őket:
1. A keménnyel megrajzolod a vázlatot, az alapot, az első rétegeket
2. A puhával szépíted, kevered a színeket, kialakítod a finom átmeneteket, színes festménnyé varázsolod a rajzodat
3. Extra puhával jöhetnek a csúcsfények, a végső simítás
Ha érdekel, hogyan készülnek a tökéletes pasztell képek, kattints ide és nézd meg lépésről-lépésre!
A mi pasztellszín-toplistánk:
Minden készletben vannak nagyon jó színek és van amiben ugyanaz a készlet kicsit gyengébb egy másik gyártó színeihez képest. Ha sokat pasztellezel óhatatlanul kialakulnak a kedvenc színeid, amik többnyire több gyártó készletéből állnak össze.
A Rembrandt márkából nagyon jók a földszínek (umbrák, sziennák, caput mortuum vörösek) és a piros árnyalatai (vermiliontól a carminig).
A Pannon márkából a 48-as feles készlet például tartalmazz az össze alapszínt, amivel el lehet kezdeni a pasztellezést. Az olajzöld és olívazöld színek pedig kifejezetten sokoldalúan használhatók.
A leggazdagabb színválasztéka a Senneliernek van. Több mint 500 szín. Van egy 120 db-os feles méretű pasztellkréta készletük, ez is kiválóan alkalmas kezdő készletnek, sok szép tompa szín van benne portré festéshez. Sajnos darabonként már nem igen lehet kapni Magyarországon, csak készletben árulják.